چشم مقابل چشم

دامنه اختلافات واشنگتن و مسکو هر روز گسترده‌تر می‌شود. آمریکا قصد دارد با انتشار گزارشی ارتباط غول‌های مالی روسیه را با کرملین نشان دهد‌.
این در حالی است که سیا روسیه را به دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا متهم کرده و کاخ سفید هم در جدیدترین اقدام خود مقامات ارشد کرملین از جمله لاوروف و مدودف و 96 فرد ثروتمند روسیه که همگی در لیست فوربس قرار دارند، تحریم کرده است‌‌. به باور تحلیلگران این اقدام عملا اقتصاد روسیه را هدف قرار داده است‌‌.
آمریکا قصد دارد با انتشار گزارشی ارتباط غول‌های مالی روسیه را با کرملین نشان دهد‌‌. کرملین گزارش را تلاش برای دخالت در انتخابات آینده دانسته است‌‌. بر فراز دریای سیاه دو جنگنده روسی و آمریکایی بیش از حد به هم نزدیک شدند‌.
وزارت دارایی آمریکا به زودی گزارشی منتشر می‌کند که در آن ارتباط افراد مقتدر روسیه (الیگارش‌ها) با زمامداران کرملین بازگو شده است‌‌. گزارش قرار است از پیوندهای مقتدرترین افراد روسیه با ولادیمیر پوتین پرده بردارد‌‌. احتمال می‌رود ایالات متحده با تکیه بر این گزارش، بر افراد یا موسسات وابسته به کرملین مجازات‌های تحریمی تازه‌ای اعمال کند‌.


دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ضمن اطلاع‌رسانی درباره گزارش یادشده، گفته است گزارش وزارت دارایی آمریکا تلاشی آشکار و مستقیم برای تاثیرگذاری در انتخابات آینده روسیه در ۱۸ مارس است‌‌. او اما افزود چنین تلاش‌هایی بی‌ثمر خواهد بود‌.
به نظر تحلیلگران چنانچه گزارش وزارت دارایی آمریکا منتشر شود، اقدامی تلافی‌جویانه علیه کرملین خواهد بود‌‌. زمامداران و رسانه‌های جمعی آمریکا دولت روسیه را به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ متهم می‌کنند که به پیروزی دونالد ترامپ منجر شد‌‌. دولت روسیه هر گونه دخالت در انتخابات آمریکا را از بنیاد رد کرده است‌.
در حاشیه مناسبات بحرانی آمریکا و روسیه خبرگزاری‌ها از یک رویداد هوانوردی گزارش داده‌اند‌‌. دوشنبه گذشته یک جت جنگی روسی بر فراز دریای سیاه تا یک و نیم متری یک جنگنده آمریکایی نزدیک شد‌‌. به گفته پنتاگون، جنگنده آمریکایی مشغول عملیات اکتشافی بوده و با نزدیک شدن جت روسی ناچار شده به‌طور زودهنگام به عملیات خود پایان دهد‌.
دخالت روسیه در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا
این در حالی است که سیا در جدیدترین اظهار نظر، مسکو را به دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا متهم کرده است‌‌. رییس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا هشدار داد روسیه قصد دارد با هدف گرفتن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا به اقدامات مداخله‌جویانه در انتخابات خارجی ادامه دهد‌‌. مایک پمپئو گفت‌: به هیچ عنوان شاهد کاهش چشمگیر فعالیت‌های روسیه نبوده‌ایم و در حال حاضر به شدت نگران انتخابات سنا و مجلس نمایندگان آمریکا هستم که قرار است ماه نوامبر برگزار شود‌‌. وی افزود‌: اطمینان دارم که روسیه به اقدامات مداخله‌جویانه خود در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا ادامه خواهد داد اما از سوی دیگر نیز مطمئنم که ما قادر هستیم انتخاباتی آزاد و عادلانه برگزار کنیم که تلاش‌های روسیه به آن تاثیری نداشته باشد‌.
سازمان سیا به این نتیجه رسیده که مسکو با افشای مکاتبات هک‌شده حزب دموکرات و انتشار اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی مداخله کرده است اما دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا بارها تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده ادعای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری را به عنوان یک دروغ و شکار جادوگر رد کرده است‌‌. پمپئو در ادامه این مصاحبه گفت‌: معتقدم روسیه با وجود همکاری‌ها در اقدامات مقابله با تروریسم اساسا یک دشمن محسوب می‌شود و هیچ‌گونه کاهش چشمگیری در تلاش‌های این کشور برای خرابکاری در اروپا و آمریکا وجود نداشته است‌.
وی با رد گزارشات مبنی بر اینکه ترامپ توجه و علاقه کمی به مطالعه اسناد و مدارک مهم دارد گفت‌: تقریبا هر روز اطلاعات دقیقی را که سازمان سیا گردآوری کرده به شخص ترامپ ارائه می‌دهیم‌‌. پمپئو بر این گزارشات به‌طور دقیق تمرکز کرده و آنها را با دقت تمام مطالعه می‌کند‌‌. در حقیقت می‌توان گفت که ترامپ برای درک کامل این اطلاعات بسیار کنجکاو و مشتاق است و نهایت تلاش خود را در این امر انجام می‌دهد‌.
وی همچنین با رد مطالب ذکرشده در کتاب جنجالی «خشم و آتش‌: درون کاخ سفید ترامپ» نوشته مایکل وولف گفت‌: این مطالب کاملا پوچ و بی‌معنی هستند‌‌. من این کتاب را نخوانده‌ام، قصد خواندن آن را نیز ندارم‌‌. این ادعا که رییس‌جمهور وارد مسائل مهم می‌شود و آنها را درک نمی‌کند بسیار خطرناک و نادرست است و مرا به شدت ناراحت می‌کند که چرا فردی وقت خود را صرف نوشتن چنین مزخرفاتی می‌کند‌‌. رییس سازمان سیا درخصوص مساله کره‌شمالی نیز گفت‌: نگرانم که کره‌شمالی بتواند ظرف چند ماه موشک مجهز به کلاهک اتمی بسازد که قادر باشد سرزمین آمریکا را هدف گیرد‌‌. سیا مرتبا در رابطه با تهدید پیونگ‌یانگ و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به بحث و گفت‌وگو می‌نشیند‌.
وی افزود‌: درباره اینکه کره‌شمالی می‌تواند ظرف چند ماه موشک اتمی به آمریکا پرتاب کند صحبت می‌کنیم‌‌. وظیفه ما این است که اطلاعات دقیقی را در این رابطه برای رییس‌جمهور آمریکا فراهم کنیم و مجموعه‌ای از گزینه‌ها را که می‌تواند با استفاده از ابزار غیردیپلماتیک این خطر را کاهش دهند در اختیار او قرار دهیم‌.
پمپئو تاکید کرد‌: استفاده از زور علیه کره‌شمالی ممکن است منجر به تلفات وحشتناک در این منطقه شود؛ منطقه‌ای که دو تن از متحدان کلیدی آمریکا یعنی ژاپن و کره‌ جنوبی نیز در آن قرار دارند‌‌. وی گفت‌: ترامپ و مقامات ارشد آمریکا نسبت به پیامدهای تمام گزینه‌ها کاملا متوجه هستند و هنگامی که موضوع به برکناری کیم جونگ اون یا محدود کردن توانایی‌اش برای پرتاب یک موشک اتمی به آمریکا در میان باشد احتمالات بسیاری وجود دارد‌. پمپئو افزود‌: اظهارات تند ترامپ در رابطه با کره‌شمالی قطعا به گوش مقامات کره‌ جنوبی رسیده است‌‌. همان‌طور که می‌دانید پیام‌های ترامپ به کره‌شمالی مخاطبان بسیاری دارد و مطمئنم که کیم جونگ‌ اون پیام آمریکا را کاملا جدی گرفته است‌.
انتشار سند محرمانه از تحقیقات «روس‌گیت»
کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به انتشار یک سند محرمانه رای مثبت داد که نشانگر استفاده نامناسب اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا از جاسوسی در تحقیقات مرتبط با روسیه است‌‌. این اقدام می‌تواند منجر به اقدام جمهوریخواهان برای توقف تحقیقات شورای ویژه رابرت مولر شود و جرقه درگیری با وزارت دادگستری را بزند‌.
رای مثبت این کمیته به رهبری رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به این معناست که سند مذکور به زودی منتشر می‌شود اما در یک رای‌گیری حزبی دیگر، این کمیته علیه انتشار یک سند رقابتی دیگر از سوی دموکرات‌ها رای داد‌‌. سند نانز تاکید دارد اف‌بی‌آی از قانون جاسوسی اطلاعات خارجی برای استفاده خودش علیه پرونده تحقیقاتی ضد دونالد ترامپ و روسیه استفاده کرد تا علیه مشاور سابق سیاست خارجی کمپین ترامپ آن را به کار گیرد‌‌. به گفته یک منبع مطلع، در آن به نقش معاون دادستان کل آمریکا و معاون وقت اف‌بی‌آی بر نظارت بر جنبه‌های این تحقیقات اشاره شده است‌.
در پی رای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، دونالد ترامپ پنج روز فرصت دارد تصمیم بگیرد این سند منتشر شود یا خیر‌‌. دیوید نانز جزو متحدان نزدیک ترامپ است که غالبا انتقادات شدیدی را از اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری مطرح می‌کند‌‌. شورای تحقیقات ویژه به ریاست رابرت مولر هم درباره مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و اینکه آیا کمپین ترامپ در آن دخیل بوده است یا خیر، تحقیق می‌کند‌.
به گفته جمهوریخواهان، سند مذکور نگرانی‌های جدی درباره سوءاستفاده از اختیارات جاسوسی دولتی در پرونده تحقیقات روسیه را فاش می‌کند‌‌. دموکرات‌ها آن را نکات ویرایشی و گزینش‌‌شده مذاکرات جمهوریخواهان می‌دانند که هدفش منحرف کردن تلاش‌های کمیته مولر درباره روسیه است‌.
مدودف و لاوروف در فهرست تحریم آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا در چارچوب قانون مقابله با دشمنان آمریکا موسوم به کاتسا، شماری از مقامات بلندپایه روسیه از جمله نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور را در فهرست تحریم خود قرار داد‌. در این فهرست تحریمی آمریکا علاوه بر دیمیتری مدودف و سرگئی لاوروف، نام 112 مقام عالی‌رتبه دیگر روسیه از جمله وزیر دفاع، وزیر توسعه اقتصادی، وزیر انرژی، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت و وزیر کشور نیز گنجانده شده است‌‌. همچنین نام 96 بازرگان روس نیز در این فهرست قرار دارد‌. برخی از قانونگذاران آمریکایی می‌گویند دونالد ترامپ با این کار قصد دارد برای افرادی که کنگره قصد مجازات آنها را دارد، راهی برای گریز از مجازات قرار دهد‌‌. این اقدام ترامپ همچنین پرسش‌هایی را درباره رویکرد نرم رییس‌جمهور آمریکا در قبال روسیه بر سر زبان‌ها انداخته است‌. این فهرست موسوم به گزارش کرملین متشکل از اسامی سیاستمدارانی است که با طبقه نخبه روسیه به نوعی در ارتباط هستند‌‌. هدف از این اقدام در انزوا قرار دادن دولت پوتین به لحاظ دیپلماتیک و اقتصادی، نام بردن از افرادی اعلام شده که تصور می‌رود در دوران ریاست‌جمهوری پوتین در روسیه به ثروت رسیده‌اند‌‌. قرار گرفتن در این فهرست الزاما به معنای اعمال مجازات‌های آمریکا بر ضد این افراد نیست، با این همه بسیاری از این اسامی از قبل مشمول تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند‌.
همه ثروتمندان روسیه در لیست سیاه
دولت آمریکا با انتشار اسامی افرادی که می‌تواند در لیست تحریم‌های این کشور قرار گیرد، عملا اقتصاد روسیه را هدف قرار داده است‌‌. در این لیست که با نام گزارش کرملین دیروز توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شده نام ۹۶ نفر از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران روسی به چشم می‌خورد‌‌. نام تمامی این افراد در میان ثروتمندان جهان در لیست موسسه فوربس قرار دارد که تاثیر بسزایی در اقتصاد جهانی دارند‌.
این اسامی دقیقا مطابق لیست میلیاردرهای روسی است که در ماه مارس ۲۰۱۷ میلادی توسط مجله فوربس منتشر شده است‌‌. جایگاه نخست ثروتمندترین فرد روسیه از آن لئونید میخلسون است که سرمایه‌ای بیش از 4/18 میلیارد دلار دارد که چهل‌وششمین فرد ثروتمند جهان است‌‌. پس از وی الکسی مورداشف با سرمایه 5/17 میلیارد دلار است که دومین سرمایه‌دار روسیه و پنجاه‌ویکمین ثروتمند جهان است‌‌. سومین فرد ثروتمند روسیه ولادیمیر لیسین است که 1/16میلیارد دلار سرمایه دارد و پنجاه‌وهفتمین فرد ثروتمند جهان است‌‌. مقامات روسیه انتشار چنین اخباری را در راستای ضربه زدن به روند انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور دانسته‌اند تا افکار عمومی را نسبت به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور کنونی روسیه که بالاترین شانس پیروزی را در این دوره از انتخابات دارد، بدبین کنند‌.
پوتین، خدای کوه المپ
این در حالی است که کرملین ضمن متهم کردن آمریکا به تلاش برای مداخله در انتخابات روسیه، ولادیمیر پوتین را به خدای کوه المپ تشبیه کرد‌.
کرملین همچنین اعلام کرده که از نظر دولت روسیه الکسی ناوالنی، چهره سرشناس مخالفان دولت در حد یک تهدید محسوب نمی‌شود‌‌. سخنگوی کرملین اظهار کرد‌: ولادیمیر پوتین رهبر کوه المپ در عرصه سیاست است و از نظر او رهبر مخالفان دولت در حد یک تهدید سیاسی نیست‌‌. پسکوف اظهار کرد‌: بعید است کسی وجود داشته باشد که بتواند در انتخابات آینده با رییس‌جمهور روسیه رقابت کند‌‌. او خاطرنشان کرد‌: پوتین در آرا عمومی روسیه یک رهبر مطلق است‌‌. او رهبر کوه المپ دنیای سیاست است و در حال حاضر هیچکس یارای رقابت با او را ندارد‌‌. اشاره پسکوف به کوه المپ در اساطیر یونان است که از آن به عنوان خانه خدایان یونانی یاد شده است‌.
پسکوف همچنین اظهار داشت‌: بسیاری از تجمع‌هایی که اخیرا با فراخوان ناوالنی در روسیه برگزار شدند شرکت‌کنندگان خیلی کمی داشتند‌‌. یکشنبه گذشته حدود 1500 معترض در میدان مجاور کاخ کرملین تجمعی برگزار کردند و صدها معترض دیگر نیز در دومین شهر بزرگ روسیه یعنی سن‌پترزبورگ و چند شهر دیگر تجمع‌های مشابهی به راه انداختند‌‌. گزارش شده که ناوالنی در تجمع شهر مسکو برای مدت کوتاهی دستگیر شد اما مقامات او را آزاد کردند‌.
او به دنبال کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مارس آینده روسیه بود اما مقام‌های مسوول انتخابات به بهانه داشتن محکومیت قضایی صلاحیت او را رد کردند‌‌. ناوالنی فراخوان اعتراضات اخیر را به منظور تحریم‌ کردن انتخابات صادر کرده بود‌.
پسکوف در پاسخ به این پرسش که آیا کرملین او را تهدید قلمداد می‌کند گفت‌: خیر‌‌. پسکوف همچنین آمریکا را به تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه متهم کرد‌‌. او پیش‌بینی کرد که تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه نخواهند توانست در انتخابات این کشور تاثیر بگذارد‌‌. او اظهار کرد‌: ما فکر می‌کنیم این تلاشی آشکار و مستقیم و برنامه‌ریزی شده برای همزمان بودن با انتخابات است تا بر آن تاثیر بگذارد اما ما آن را قبول نداریم و مطمئن هستیم که هیچ تاثیری به وجود نخواهد آورد‌.